CONTINGUTS; UNITAT DIDÀCTICA 4: LA TERRA DINS L’UNIVERS

16 jun

OBJECTIUS DIDÀCTICS:

1 .- Saber diferenciar univers, Via Làctia i sistema solar.
2 .- Reconèixer l’existència històrica de dos concepcions contraposades sobre la
posició de la Terra en l’univers i la seva forma.
3 .- Associar les estacions de l’any al moviment de translació de la Terra al voltant del
Sol i a la inclinació de l’eix de la Terra.
4 .- Comprendre la seqüència dia-nit pel moviment de rotació de la Terra.
5 .- Comprendre les fases lunars com a conseqüència de la posició relativa de la Terra,
la Lluna i el Sol.
6 .- Comprendre com i per què es produeixen els eclipsis de Sol i de Lluna. Marees.
7 .- Conèixer l’estructura de la Terra: nucli, mantell, escorça, hidrosfera, atmosfera i
biosfera ..

CONTINGUTS:

Conceptes:
– Evolució del pensament sobre l’univers.
– El nostre lloc en l’univers.
– Les distàncies i l’edat de l’univers.
– La nostra galàxia: la Via Làctia.
– El Sol i el sistema solar.
– El sistema Terra-Lluna.
– Moviments de la Terra i les seves conseqüències.
– Fases lunars i eclipsis. Marees.

Procediments:
– Localització dels punts cardinals a partir de la posició del Sol al migdia solar.
– Orientació nocturna mitjançant la localització de l’Estel Polar.
– Interpretació de dades dels planetes.

Actituds:
– Valoració de l’observació del cel i poder comprendre l’univers que ens envolta.
– Distinció entre astronomia i “astrologia” com a mer pronòstic endevinat del futur.

CONTINGUTS MÍNIMS PER APROVAR:

– Nom de la nostra galàxia.
– Concepte global del nostre sistema solar.
– Moviments del nostre planeta Terra i de la Lluna i el que originen.
– Fases lunars.
– Eclipsis. Marees

– CRITERIS D’AVALUACIÓ:
– Conèixer les teories de situació de la Terra en el Sistema solar.
– Conèixer les mesures: any llum, unitat astronòmica.
– Conèixer la posició relativa dels cossos que componen el nostre sistema
solar.
– Moviments de la Terra i de la Lluna

.
– Descriure la causa de la seqüència de les estacions.
– Descriure les causes de les fases lunars.
– Conèixer per què es produeixen els solsticis i equinoccis en ambdós
hemisferis terrestres.
– Comprendre la formació dels eclipsis i marees.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES:

• Coneixement i interacció amb el món físic:
Davant fenòmens com eclipsis, fases lunars, seqüències estacionals (Saber explicar i descriure el procés, a partir de conceptes apresos).

• Social i ciutadana:
Comprendre com l’avanç de la ciència ha fet que certs fenòmens esacceptin com una cosa natural, cosa que en altres èpoques eren atribuïts a bruixeria o/i encanteris i es cobraven vides humanes.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: